Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Education

Vol 4 (2021): June

The Relationship Between Subjective Well Being And Narcissistic Behavior In Students Using Instagram On Campus
Hubungan Antara Subjective Well Being Dengan Perilaku Narsistik Pada Mahasiswa Pengguna Instagram di Kampus



(*) Corresponding Author
DOI
https://doi.org/10.21070/acopen.4.2021.2786
Published
June 30, 2021

Abstract

This research is motivated by the phenomenon of students experiencing narcissistic behavior. This study aims to determine the relationship between subjective well being and narcissistic behavior in students using Instagram at the University of Muhammadiyah Sidoarjo. This research is a type of quantitative research with a correlational approach. The population in this study were all students of the University of Muhammadiyah Sidoarjo, totaling 10,806 students. The sample in this study were 340 students using probability sampling and random sampling. Data collection techniques in this study used a subjective well being scale (ɑ = 0.949) and a narcissistic behavior scale (ɑ = 0.951). The data analysis technique used Pearson's product-moment correlation with the help of SPSS 18.0. The results of this research data analysis indicate that the correlation coefficient (rxy) is -0.535 with a significance of 0.000 <0.05, which means that there is a significant negative relationship between subjective well-being and narcissistic behavior in students using Instagram at the University of Muhammadiyah Sidoarjo. The effect of subjective well being on narcissistic behavior in this study was 28.6%.

References

  1. Anggana, N. P. (2015). Hubungan antara dukungan sosial dan adversity quotient dengan tingkat stres akademik peserta didik kelas VIII smp negeri 12 bandung. universitas pendidikan indonesia.
  2. Aulia, D. (2019). Hubungan antara efikasi diri akademik dengan penyesuaian diri pada siswa boarding school di madrasah tsanawiyyah nu assalam dan madrasah tranawiyyah amtsilati. universitas diponegoro.
  3. Azwar, S. (2014). Metode penelitian (pertama). PUSTAKA PELAJAR.
  4. Ferdiana, C. R. (2019). Hubungan adversity quotient dan stres akademik mahasiswa yang mengerjakan skripsi. Universitas Muhammadiyah Malang.
  5. Hidayah, M. (2018). Hubungan dukungan teman sebaya dan stres akademik pada siswa sma boarding school. universitas islam indonesia.
  6. Isro’atin, L. (2020). HUBUNGAN ANTARA AKTUALISASI DIRI DENGAN PERILAKU NARSISTIK PADA MAHASISWA PENGGUNA INSTAGRAM DI PRODI PSIKOLOGI FAKULTAS FPIP UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SIDOARJO. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
  7. Isthofaiyah, F. U. (2017). Pengaruh self-efficacy dan hardiness terhadap stres akademik santri kelas vii dan viii tsanawiyah pondok pesantren nurul ulum putri malang. universitas islam negeri maulana malik ibrahim malang.
  8. Majrika, R. Y. (2018). Hubungan antara dukungan sosial dengan stres akademik pada remaja sma di sma yogyakarta. universitas islam indonesia yogyakarta.
  9. Putri, S. A., Zulharman, & Firdaus. (2016). Hubungan adversity quotient dengan tingkat stres akademik pada dokter muda fakultas kedokteran universitas riau. Online Mahasiswa, 3(2), 1–8.
  10. Qomari, M. N. (2015). Hubungan antara adversity quotient dengan prokrastinasi akademik siswa di smp insan cendekia mandiri boarding school sidoarjo. Psikosains, 10(2), 127–138.
  11. Sari, C., Firdaus, & Risma, D. (2013). Hubungan adversity quotient dengan tingkat stres pada mahasiswa tahun pertama fakultas kedokteran universitas riau. Psikologi, 1–12.
  12. Sari, D. R. (2020). HUBUNGAN ANTARA INTENSITAS BERMAIN GAME ONLINE DENGAN SUBJECTIVE WELL BEING PADA SISWA KELAS XI PEMAIN GAME ONLINE SMK KRIAN 2 SIDOARJO. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
  13. Utami, S. D. (2015). Hubungan antara efikasi diri dengan stres akademik pada siswa kelas XI di man 3 yogyakarta. universitas negeri yogyakarta.
  14. Wijaya, W. (2016). Hubungan antara adversity quotient dengan stres akademik dalam mengerjakan skripsi pada mahasiswa psikologi uksw. universitas kristen satya wacana.
  15. Winajah, N. R. (2013). Hubungan antara locus of control dengan stres akademik peserta didik. universitas pendidikan indonesia.
  16. Zakiyah, N., Hidayati, F. N. R., & Setyawan, I. (2010). Hubungan antara penyesuaian diri dengan prokrastinasi akademik siswa sekolah berasrama smp n 3 peterong jombang. Psikologi Undip, 8(2), 156–167.

Downloads

Download data is not yet available.