Vol 8 (2023): June (in progress)
Education

The Relationship Between Academic Self-Efficacy and Mathematics Learning Outcomes in High School Elementary School Students in Sidoarjo
Hubungan Antara Efikasi Diri Akademik Dengan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar di Sidoarjo


Fathu Rahman
Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia
Widyastuti Widyastuti
Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia *

(*) Corresponding Author
Published June 26, 2023
Keywords
  • Self-Efficacy,
  • Learning Outcomes,
  • Mathematics,
  • Students
How to Cite
Rahman, F., & Widyastuti, W. (2023). The Relationship Between Academic Self-Efficacy and Mathematics Learning Outcomes in High School Elementary School Students in Sidoarjo. Academia Open, 8, 10.21070/acopen.8.2023.5317. https://doi.org/10.21070/acopen.8.2023.5317

Abstract

This study aims to determine the relationship between the variables of academic self-efficacy with the variables of mathematics learning outcomes in upper grade students of elementary school in Sidoarjo. Involving the participants of the prohibition state elementary school students and MI Muhammadiyah 2 kedungbanteng class IV, V a total of 185 students. The study used the academic self-efficacy scale and used mathematics learning outcomes based on the student report cards of the Banned State Elementary School and MI Muhammadiyah 2 Kedungbanteng. The data analysis technique in this study used saturated sampling analysis with the acquisition of a correlation coefficient of 0.135 with a significance value of 0.033 with a moderate academic self-efficacy percentage of 43%, high academic self-efficacy of 17% and very high academic self-efficacy of 9%. While the results of R square show that the output value of R square is 0.018, this means that the level of academic self-efficacy has an influence of 1.8% on learning outcomes in mathematics. While the rest is influenced by other factors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Sihaloho, L., Rahayu, A., & Wibowo, L. A. (2018). Pengaruh Efikasi Diri ( Self Efficacy ) Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri Se-Kota Bandung. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 4(1), 62–70.
  2. Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi Numerasi Dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1), 9–15. https://doi.org/10.32585/absis.v3i1.1385
  3. Cahyaningsih, U. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SD. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(1), 1–5. https://doi.org/10.31949/jcp.v3i1.405
  4. Wahdaniah, Rahman, U., & Sulasteri, S. (2017). Pengaruh Efikasi Diri, Harga Diri Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas X Sma Negeri 1 Bulupoddo Kab. Sinjai. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 5(1), 68–81. https://doi.org/10.24252/mapan.2017v5n1a5
  5. Wulandari, S. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Pada Materi Himpunan Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP NU Palembang.
  6. Sartika, N. (2019). Hubungan Antara Tingkat Kecemasan Dan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa SMP Islam Di Kota Palu. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 52–62.`
  7. Sartika, N. (2019). Hubungan Antara Tingkat Kecemasan Dan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa SMP Islam Di Kota Palu. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 52–62.`
  8. Sartika, N. (2019). Hubungan Antara Tingkat Kecemasan Dan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa SMP Islam Di Kota Palu. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 52–62.`
  9. Tanjung, R., Arifudin, O., Sofyan, Y., & Hendar. (2020). Pengaruh Penilaian Dan Efikasi Diri Terhadap Kepuasan Kerja Serta Implikasinya Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), 4(1), 380–391.
  10. Wahdaniah, Rahman, U., & Sulasteri, S. (2017). Pengaruh Efikasi Diri, Harga Diri Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas X Sma Negeri 1 Bulupoddo Kab. Sinjai. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 5(1), 68–81. https://doi.org/10.24252/mapan.2017v5n1a5
  11. Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
  12. Sartika, N. (2019). Hubungan Antara Tingkat Kecemasan Dan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa SMP Islam Di Kota Palu. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 52–62.`
  13. Sartika, N. (2019). Hubungan Antara Tingkat Kecemasan Dan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa SMP Islam Di Kota Palu. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 52–62.`
  14. Sartika, N. (2019). Hubungan Antara Tingkat Kecemasan Dan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa SMP Islam Di Kota Palu. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 52–62.`
  15. Syehabudin, A., Nurimani, & Nurfalah, D. (2019a). Hubungan Efikasi Diri dengan Hasil Belajar Matematika Siswa di SMA Darul Muttaqin Bekasi. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara.
  16. Suryani, L., Seto, S. B., & Bantas, M. G. D. (2020). Hubungan Efikasi Diri dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Berbasis E-Learning pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Flores. Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 275–283. https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2609
  17. Wahdaniah, Rahman, U., & Sulasteri, S. (2017). Pengaruh Efikasi Diri, Harga Diri Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas X Sma Negeri 1 Bulupoddo Kab. Sinjai. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 5(1), 68–81. https://doi.org/10.24252/mapan.2017v5n1a5