Vol 7 (2022): December
Education

Effectiveness of Teacher Learning Devices on Concept Attainment Model Learning
Efektivitas Perangkat Pembelajaran Guru pada Pembelajaran Concept Attainment Model


Iwan Pranoto
Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia
Nur Efendi
Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia *

(*) Corresponding Author
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published September 19, 2022
Keywords
  • Science Learning,
  • Learning Tools,
  • CAM
How to Cite
Pranoto, I., & Efendi, N. (2022). Effectiveness of Teacher Learning Devices on Concept Attainment Model Learning. Academia Open, 7, 10.21070/acopen.7.2022.3979. https://doi.org/10.21070/acopen.7.2022.3979

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the learning tools used by teachers in learning the Concept Attainment Model in Class V SDI Raudlatul Jannah. This research is a descriptive qualitative research. The subjects of this study were the principal, class teacher, and students of V B SDI Raudlatul Jannah. Data collection techniques used are observation, interviews, and documentation. Data analysis using data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of the research show that the class V B teachers have carried out science learning on water cycle materials using CAM (Concept Attainment Model) oriented learning tools. The benefits of implementing learning with the Concept Attainment Model are that students play an active role in learning so that they can obtain information based on their experiences. Assessment techniques used by teachers are written tests, group work and assignments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Amri Sofan, dkk, Proses Pembelajaran Inovatif dan Kreatif dalam Kelas, (Jakarta: PT Prestasi Pustakarya, 2010).
  2. A.M. Sardiman, Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, (Bandung: Rajawali Press, 2007).
  3. Cheronis, Nicholas D. James B.P & Conrad E.R. 1958. The Study of the Physical World. U.S.A : The Riverside Press Cambridge
  4. Encho Mulyasa, KTSP Sebuah Panduan Praktis, (Bandung : Remaja Rosda Karya, 2006).
  5. Fransisca Theresia.2019. Penerapan Model Pembelajaran Concept Attainment Untuk Meningkatkan Aktivitas Matematika Siswa SMP.
  6. Febrian Widya Kusuma & Mimin Nur Asyah, Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk meningkatkan Aktivitas Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 2 wonosari Tahun Ajaran 2011/2012, (Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, Vol.10. No.2, 2012), hlm 56.
  7. Ibrahim, Muslimin. 2012. Seri Pembelajaran Inovatif Konsep, Miskonsepsi dan Cara Pembelajarannya. Surabaya: Unesa University Press
  8. Kusuma, Febrian Widya & Mimin Nur Aisyah. 2012. Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk meningkatkan Aktivitas Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 2 wonosari Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia,Vol.10. No.2.
  9. Moleong, Lexy J. Metode Penelitian Kualitatif edisi Revisi. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.
  10. Nana Sudjana, Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar, (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2005).
  11. Permendikbud. 2014. Peraturan Pemerintah Rebublik Indonesia Nomor 58 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama/ Madrasah Tsanawiyah. Jakarta
  12. Permendikbud. 2014. Peraturan Pemerintah Rebublik Indonesia Nomor 104 Tahun 2014 tentang Penilaian Hasil Belajar Oleh Pendidik Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta
  13. Purwanto. 2013. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
  14. Rasiman.2019. Efektivitas Model Pembelajaran Concept Attainment Dan Model Pembelajaran Guided Discovery Berbantuan Lectora Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika.
  15. Rusdi, Andi. 2008. Perangkat Pembelajaran.. Diakses melalui http://anrusmath.wordpress.com.Pada tanggal 20 Desember 2021
  16. Sudjana. 2005. Metoda Statistika. Bandung: PT. Tarsito Bandung
  17. Sudjana.2009. Penilaian Proses Hasil BelajarMengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
  18. Syah, Muhibbin. 2010. Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
  19. Sardiman, AM. 2007. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Bandung: Rajawali Press.
  20. Satori, Djam’an dan Aan Komariah. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta.
  21. Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Asdi Mahastya.
  22. Sudjana, Nana dan Ahmad Rivai. 2009. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
  23. Sumadi Suryabrata, Psikologi Pendidikan, (Jakarta: PT. Grafindo Perkasa Rajawali, 2002).
  24. Trianto. 2010. Pengantar Penelitian Pendidikan Bagi Pengembangan Profesi Pendidikan dan Tenaga Kependidikan. Jakarta: Kencana.
  25. Waiter, Mahon. 2004. Sistem Informasi Managemen Berbasis Efisiensi. Jakarta: Logos.
  26. Tanwey Gerson Ratumanan, Belajar dan Pembelajaran, (Surabaya: UNESA University Press, 2006).