Abstract:
Teachers have a very important role in improving the quality of education in schools. Therefore, strategies appropriate principals are highly demanded to improve teacher competence. The purpose of this research to describe the principal’s strategy in improving the personality competence of teachers at Multilingual Anak Saleh Sedati elementary schools. The research method was qualitative. The result showed that principal made a teacher personality up grading program. The program consists of: coaching, training, assignments and supervision. The up grading program increases the personality competence of teachers who are steady and stable, mature, wise, dignified and have a noble character. This research is expected to add insight and knowledge about the principal’s strategy in improving teacher personality competence.
References
Banun, S., & Usman, N. (2016). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Smp Negeri 2 Unggul Mesjid Raya Kabupaten Aceh Besar. None, 4(1), 137–147.
Gobel, S., Roskina Mas, S., & Arifin, A. (2020). Strategi Kepala Sekolah dalam Penguatan Karakter Religiusitas. Jambura Journal of Educational Management, 1, 1–12. https://doi.org/10.37411/jjem.v1i1.102
Hazal Fitri. (2017). Strategi Kepala Sekolah Dalam Menyusun Program Sekolah Untuk Peningkatan Kompetensi Guru Di Sd Negeri 16 Banda Aceh. Visipena Journal, 8(2), 221–232. https://doi.org/10.46244/visipena.v8i2.405
Manan, M. A. (2018). Internalisasi Nilai-nilai Karakter dalam Meningkatkan Kompetensi Kepribadian Guru di SMP Ibrahimy 1 Sukorejo Situbondo. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 3(1), 18–31. https://doi.org/10.35316/jpii.v3i1.84
Marianita, A. Y. (2019). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Journal of Administration and Educational Management Volume 2, Nomor 1, Juni 2019 e-ISSN, 8(5), 55.
Minan, M. (2019). Praktik Kepemimpinan Tranformasional Dalam Meningkatkan Kompetensi Kepribadian Guru Perspektif Al-Qur’an. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 177–196. https://doi.org/10.36671/andragogi.v1i1.53
Muflihah, A., & Haqiqi, A. K. (2019). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Madrasah Ibtidaiyah. Quality, 7(2), 48. https://doi.org/10.21043/quality.v7i2.6039
Oviyanti, F. (2017). Urgensi Kecerdasan Interpersonal Bagi Guru. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 75. https://doi.org/10.19109/tadrib.v3i1.1384
Rina Rahmi. (1967). Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Guru Di Mi Ma’rif Bego’ Yogyakarta. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.
Riza Rosita, Djailani AR, K. (2016). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Pada Sd Negeri Unggul Montasik. Jurnal Administrasi Pendidikan, 4(1), 127–136.
Sukarmen, S. (2018). Pelaksanaan supervisi akademik oleh kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi profesional guru. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 3(2), 82. https://doi.org/10.29210/3003251000
Utomo, S. A. (2017). Manajemen Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Educan : Jurnal Pendidikan Islam, 1(1). https://doi.org/10.21111/educan.v1i1.1302
Zairotul Malikkhah, N. A. (2020). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Di Madrasah Ibtidaiyah (MI). Mu’allim Jurnal Pendidikan Islam, 242–259.