Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Business and Economics

Vol 5 (2021): December

The Effect of Financial Literacy, Minimum Investment Capital and Investment Motivation on Students' Interest to Invest in the Capital Market with an Understanding of Investment as a Moderating Variable
Pengaruh Literasi Keuangan, Modal Minimal Investasi dan Motivasi Investasi Terhadap Minat Mahasiswa Untuk Berinvestasi di Pasar Modal dengan Pemahaman Investasi Sebagai Variabel Moderating



(*) Corresponding Author
DOI
https://doi.org/10.21070/acopen.5.2021.2499
Published
December 28, 2021

Abstract

This study aims to determine the effect of moderating variables on Understanding Investment in Financial Literacy, Minimum Investment Capital and Investment Motivation on Student Interest to Invest in the Capital Market. The sample in this study was 100 respondents by distributing 100 questionnaires to Accounting Students, UMSIDA. By using data analysis techniques in the form of Outer Model for testing the validity and reliability of the data and Inner Model for hypothesis testing, using the SmartPLS version 3.0 application. The results in this study prove that Financial Literacy and Minimum Investment Capital cannot be moderated by Investment Understanding on Student Interest to Invest in the Capital Market. This is different from Investment Motivation which can be moderated by Investment Understanding. So that it can strengthen the relationship between Investment Motivation and Student Interest to Invest in the Capital Market.

References

  1. A. G. H. Winantyo, “PENGARUH MODAL MINIMAL INVESTASI, PENGETAHUAN INVESTASI DAN PREFERENSI RISIKO TERHADAP MINAT BERINVESTASI MAHASISWA,” akuntansi, 2017.
  2. R. C. Pajar and A. Pustikaningsih, “Pengaruh Motivasi Investasi Dan Pengetahuan Investasi Terhadap Minat Investasi Di Pasar Modal Pada Mahasiswa Fe Uny,” Profita, vol. 1, no. 2, pp. 1–16, 2017.
  3. M. S. Haidir, “Pengaruh Pemahaman Investasi, Dengan Modal Minimal Dan Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Dalam Melakukan Investasi Di Pasar Modal Syariah,” J. Istiqro, vol. 5, no. 2, p. 198, 2019.
  4. K. R. A. Saraswati and M. G. Wirakusuma, “Pemahaman Atas Investasi Memoderasi Pengaruh Motivasi dan Risiko Investasi Pada Minat Berinvestasi,” E-Jurnal Akunt., vol. 24, p. 1584, 2018, doi: 10.24843/eja.2018.v24.i02.p28.
  5. M. Situmorang, ’ A., and R. Natariasari, “PENGARUH MOTIVASI TERHADAP MINAT BERINVESTASI DI PASAR MODAL DENGAN PEMAHAMAN INVESTASI DAN USIA SEBAGAI VARIABEL MODERATE,” J. Online Mhs. Fak. Ekon. Univ. Riau, 2014.
  6. N. Chabai, “Pemahaman Investasi Sebagai Moderasi ( Studi Kasus Mahasiswa Febi Iain Salatiga ),” 2020.
  7. H. Umar, “Metodologi Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis,” JakartaRajawali Pers 2014, 2014.
  8. OJK, “OJK: Indeks Literasi Dan Inklusi Keuangan Meningkat,” Ojk, 2017.
  9. S. Nababan, “exhaustivo - sinónimos y antónimos - WordReference.com,” Media Inf. Manaj., 2013.
  10. Ngamaliyatul Chabai, “Pengaruh Motivasi, Modal Investasi dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Investasi di Pasar Modal Syariah Dengan Pemahaman Investasi Sebagai Moderasi,” IAIN Salatiga, 2020.
  11. anam saruful mukaffi zaim, “pengaruh kepemimpinan transformasional terhadap kinerja karyawan dengan motivasi sebagai variabel intervening,” J. geo Ekon., 2020.
  12. Abdul Rahman Shaleh dan Abdul Muhbib Wahab, Psikologi Suatu Pengantar Dalam Perspektif Islam. 2004.
  13. M. I. Hasan, Pokok-pokok Materi Statistika 1 (Statistik Deskriptif), 2nd ed. Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2002.
  14. M. P. S. Shantanu, N. K. Sinarwati, and A. T. Atmaja, “Persepsi Mahasiswa Akuntansi Terhadap Etika Penyusunan Laporan Keuangan (Studi Empiris Pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Program S1 dan Program Diploma 3 Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja),” e-Journal S1 Ak Univ. Pendidik. Ganesha, 2014.

Downloads

Download data is not yet available.