Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Education

Vol 6 (2022): June

The Relationship Between Peer Social Support and Academic Stress During the Covid-19 Pandemic for Students of the 3rd Semester of Psychology and Educational Sciences at Muhammadiyah University of Sidoarjo
Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Stres Akademik Saat Pandemi Covid-19 Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi dan Ilmu Pendidikan Semester 3 di Universitas Muhammadiyah Sidoarjo



(*) Corresponding Author
DOI
https://doi.org/10.21070/acopen.6.2022.2193
Published
June 30, 2022

Abstract

This research was conducted because of the phenomenon where early semester students experience academic stress. The purpose of this study was to determine the relationship between peer social support and academic stress in third semester students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences, Muhammadiyah University of Sidoarjo. This study is a quantitative correlational research method. The research population was 569 students and 221 students were taken as a sample using the proportional sampling technique. The data collection method used 2 psychological scales, namely the Peer Social Support Scale and the Academic Stress Scale. The proposed hypothesis is that there is a negative relationship between peer social support. with academic stress. Data analysis with Pearson Product Moment Correlation. The result, r = -0.059, p = 0.191 (p > 0.05), which means the research hypothesis is rejected. This means that there is no relationship between peer social support and academic stress. Keywords: Peer Social Support, Academic Stress, Students.

References

  1. Adryana, N. C. (2018). Perbandingan Tingkat Stres Pada Mahasiswa Tingkat I, II, Dan III Fakultas Kedokteran Universitas Lampung.
  2. Azmy, A. N., Nurihsan, A. J., & Yudha, E. S. (2017). Deskripsi Gejala Stres Akademik dan Kecenderungan Pilihan Strategi Koping Siswa Berbakat. Indonesian Journal of Educational Counseling, 1(2), 197–208.
  3. Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
  4. Azwar, S., (2003). Sikap Manusia Teori dan Pengukurannnya. Yogyakarta:Pustaka Pelajar
  5. Azwar, S., (2007). Sikap Manusia Teori dan Pengukurannnya. Jakarta: Pustaka Pelajar
  6. Azwar, S. (2012). Penyusunan Skala Psikologi Edisi 2. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  7. Azwar, S. (2012). Reliabilitas dan Validitas (Edisi 4). yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  8. Fachrosi, E. (2013). Perbedaan Stres Akademik Antara Kelompok Siswa Minoritas Dengan Mayoritas Di SMP Wr.Supratman 2 Medan.
  9. Hamadi, Wiyono, J., & H., W. R. (2018). Perbedaan Tingkat Stress Pada Mahasiswa Yang Bekerja Dan Tidak Bekerja Di Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang Fakultas Ekonomi Jurusan Manajemen Angkatan 2013. Nursing News, 3(1).
  10. Hartaji, Damar A. (2012). Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswa yang Berkuliah Dengan Jurusan Pilihan Orangtua. Fakultas Psikologi Universitas Gunadarma. (tidak diterbitkan).
  11. Harvinta, D. D. R. (2015). Hubungan Antara Stres Akademik Dengan Kecenderungan Perilaku Merokok Pada Mahasiswi Fakultas Kedokteran Umum Universitas Muhammadiyah Surakarta.
  12. Hidayah, M. (2018). Hubungan Dukungan Teman Sebaya dan Stres Akademik Pada Siswa SMA Boarding School.
  13. Kurniawati, J., & Baroroh, S. (2016). Literasi Media Digital Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bengkulu. Jurnal Komunikator, 8(2), 51–66.
  14. Majrika, R. Y. (2018). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Stres Akademik Pada Remaja SMA Di SMA Yogyakarta.
  15. Mulya, H. A., & Indrawati, E. S. (2016). Hubungan Antara Motivasi Berprestasi Dengan Stres Akademik Pada Mahasiswa Tingkat Pertama Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro Semarang. Empati, 5(2), 296–302.
  16. Mulyasri, D. (2010). Kenakalan Remaja Ditinjau Dari Persepsi Remaja Terhadap Keharmonisan Keluarga Dan Koformitasi Teman Sebaya.
  17. Papalia, D. E., Old s, S. W., & Feldman, R. D. (2009). Human Development Perkembangan Manusia. Jakarta: Salemba Humanika.
  18. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 60 Tahun 1999 Tentang Pendidikan Tinggi
  19. Pratama, M. R. (2014). Hubungan Motivasi Akademik Dengan Tingkat Stres Akademik Mahasiswa Keperawatan Semester VI Stikes ’Aisyiyah Yogyakarta
  20. .
  21. Purwati, S. (2012). Tingkat Stres Akademik pada Mahasiswa Reguler Angkatan 2010 Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia.
  22. Rohmah, Q. (2017). Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Stres Pada Mahasiswa Yang Mengerjakan Skripsi Di Universitas Muhammadiyah Malang.
  23. Sugiyono. (2016). Metode penelitian kombinasi (mixed methods) (Sutopo, Ed.). Bandung: Alfabeta, Bandung.
  24. Suwartika, I., Nurdin, A., & Ruhmadi, E. (2014). Analisis Faktor Yang Berhubungan Dengan Tingkat Stress Akademik Mahasiswa Reguler Program Studi D III Keperawatan Cirebon Poltekkes Kemenkes Tasikmalaya. Jurnal Keperawatan Soedirman, 9(3).
  25. Santrock, J.W. 2005. Adolescence, Perkembangan Remaja. Jakarta: Erlangga
  26. Santrock, J.W. 2007. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Kencana
  27. Safiany, A., & Maryatmi, A. S. (2018). Hubungan Self Efficacy Dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Stres Akademik Pada Siswa-Siswi Kelas XI Di SMA Negeri 4 Jakarta Pusat. 2(3), 87–95.
  28. Sari, paundra K. P., & Indrawati, E. S. (2016). Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Resiliensi Akademik Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Jurusan X Fakultas Teknik Universitas Diponegoro. Jurnal Empati, 5(2), 177–182.
  29. Sayekti, W. I., & Sawitri, D. R. (2018). Hubungan Antara Dukungan Teman Sebaya Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Tahun Kelima Yang Sedang Mengerjakan Skripsi Di Fakultas Ilmu Budaya Dan Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro. Jurnal Empati, 7(1), 412–423.
  30. (Undang -Undang Republik Indonesia Nomor 20, 2003)
  31. Wulandari, S., & Rachmawati, M. A. (2014). Efikasi Diri Dan Stres Akademik
  32. Pada Siswa Sekolah Menengah Atas Program Akselerasi. Psikologika, 19(2)

Downloads

Download data is not yet available.