Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Education

Vol 8 No 1 (2023): June

Maximizing Science Learning in Elementary Students: Guided Inquiry Unleashed
Potensi Terungkap: Pembelajaran Inquiry Terbimbing Meningkatkan Hasil Belajar Sains pada Siswa Sekolah Dasar



(*) Corresponding Author
DOI
https://doi.org/10.21070/acopen.8.2023.4694
Published
June 26, 2023

Abstract

This experimental quantitative study investigates the impact of guided inquiry learning on the learning outcomes of students in class VA at SDN Katerungan Krian. Employing a pre-experimental design with a one-group pretest-posttest approach, the research aims to describe and analyze the level of influence of guided inquiry learning. The study population comprises 30 students, and the instrument utilized is a student learning outcomes test sheet. The calculated t-value of 10.624 exceeds the critical t-value of 2.048, signifying a significant influence. Furthermore, the eta squared test yields a value of 0.068, suggesting a moderate effect size (η² = 0.119). Consequently, it can be concluded that the guided inquiry learning model significantly impacts the science learning outcomes of class VA students. These findings have important implications for science education, emphasizing the efficacy of guided inquiry methods in enhancing student learning outcomes.

Highlights:

  • Guided inquiry learning positively influences student learning outcomes in science.
  • Experimental quantitative research design reveals the impact of guided inquiry learning on student performance.
  • The findings emphasize the importance of incorporating guided inquiry methods in elementary science education.

Keywords: Guided inquiry learning, student learning outcomes, experimental quantitative research, science education, elementary students.

 

References

  1. Arikunto, S. (2013). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.
  2. Atmaja, S. N. P., Agung, A. G., & Agustiana, I. G. A. T. (2013). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar IPA siswa kelas V SD Negeri di Sambirenteng. MIMBAR PGSD Undiksha, 1(1). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v1i1.784
  3. Azwar, S. (2016). Reliabilitas dan validitas. Pustaka Pelajar.
  4. Dessy, A. (2010). Penerapan model Pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar peserta didik kelas Xa SMAN Siak Hulu Kabupaten Kampar tahun ajaran 2009/2010. Universitas Islam Riau.
  5. Elyani, I. (2011). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar fisika siswa Pada konsep getaran dan gelombang. Universitas Negeri Syarif Hidayatullah.
  6. Hanafiah. (2010). Konsep strategi pembelajaran. Retika Aditama.
  7. Hermiwati. (2021). Contextual Teaching and Learning. Oase Pustaka.
  8. Janna, N. M., & Herianto. (2021). Konsep Uji Validitas dan Reliabilitas dengan Menggunakan SPSS. OSF Preprints. https://doi.org/10.31219/osf.io/v9j52
  9. Lestari, E. P. (2012). Pengaruh penggunaan metode pembelajaran eksperimen terhadap hasil belajar IPA pada siswa kelas V SD Negeri Se-Dabin III Karangmalang Kabupaten Sragen tahun ajaran 2011/2012. Universitas Sebelas Maret Surakarta.
  10. Ngalim, P. (2011). Evaluasi hasil belajar. Pustaka Pelajar.
  11. Puput, A. C. (2012). Pengaruh strategi pembelajaran terbimbing terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran IPA Kelas IV SD Paliyan II Gunung Kidul. PGSD UNY.
  12. Resseffendi. (2010). Dasar-dasar penelitian pendikikan dan bidang noneksakta lainnya. Tarsito.
  13. Rofiqah. (2016). Pengaruh pendekatan inkuiri terhadap hasil belajar peserta didik dalam mata pelajaran IPA kelas 1V SD Negeri Mannuruki. UIN Alauddin Makassar.
  14. Rusman. (2015). Pembelajaran tematik terpadu teori, praktik dan penilaian. Rajagrafindo Persada.
  15. Sanjaya, W. (2011). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Prenada Media Group.
  16. Shoimin, A. (2014). Model pembelajaran inovatif dalam kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media.
  17. Slameto. (2013). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Rineka Cipta.
  18. Sudjana, N. (2016). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Remaja Rosdakarya.
  19. Sugiyono. (2014). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif,kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
  20. Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.
  21. Trianto. (2013). Mendesain model pembelajaran inovatif, progresif, konsep, landasan, dan implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Kencana Prenada Media Group.
  22. Wahidmurni, A. M., & Ridho, A. (2010). Evaluasi pembelajaran kompetensi dan praktik. Nuha Letera.
  23. Warsito. (2012). Metode Pembelajaran. Rineka Cipta.
  24. Wati, M. (2016). Penerapan metode inkuiri dalam meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas III MIN Bukit Baro II Indrapuri Aceh Besar. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam.

Downloads

Download data is not yet available.