Vol 8 (2023): June (in progress)
Education

The Effect of Guided Inquiry Learning Model on Science Learning Outcomes of Grade 5 Elementary School Students
Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar


Irma Rizky Amalia
Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia
Nur Efendi
Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia *

(*) Corresponding Author
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published June 26, 2023
Keywords
  • Guided Inquiry Learning Model,
  • Science Learning Outcomes
How to Cite
Amalia, I. R., & Efendi, N. (2023). The Effect of Guided Inquiry Learning Model on Science Learning Outcomes of Grade 5 Elementary School Students. Academia Open, 8, 10.21070/acopen.8.2023.4694. https://doi.org/10.21070/acopen.8.2023.4694

Abstract

This study aims to describe and analize the level of influence of guided inquiry learning on student learning outcomes ini class VA. This type of research is experimental quantitative research using pre eksperimen design with one group pretest-posttest design. The population used as the object of this research is class VA which consists of 30 student. The instrument used ini this research is the student learning outcomes test sheet. Based on the calculations obtained t-count 10,624 t-table 2,048. The result of the eta squared tets is that the result value is 0,068, so it can be interpreted that the eta squared test is 0,119 > 0,14. Thus, can be concluded influence of the guided inquiry learning model has an refection the science learning outcomes of class VA at SDN Katerungan Krian.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Arikunto, S. (2013). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.
  2. Atmaja, S. N. P., Agung, A. G., & Agustiana, I. G. A. T. (2013). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar IPA siswa kelas V SD Negeri di Sambirenteng. MIMBAR PGSD Undiksha, 1(1). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v1i1.784
  3. Azwar, S. (2016). Reliabilitas dan validitas. Pustaka Pelajar.
  4. Dessy, A. (2010). Penerapan model Pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar peserta didik kelas Xa SMAN Siak Hulu Kabupaten Kampar tahun ajaran 2009/2010. Universitas Islam Riau.
  5. Elyani, I. (2011). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar fisika siswa Pada konsep getaran dan gelombang. Universitas Negeri Syarif Hidayatullah.
  6. Hanafiah. (2010). Konsep strategi pembelajaran. Retika Aditama.
  7. Hermiwati. (2021). Contextual Teaching and Learning. Oase Pustaka.
  8. Janna, N. M., & Herianto. (2021). Konsep Uji Validitas dan Reliabilitas dengan Menggunakan SPSS. OSF Preprints. https://doi.org/10.31219/osf.io/v9j52
  9. Lestari, E. P. (2012). Pengaruh penggunaan metode pembelajaran eksperimen terhadap hasil belajar IPA pada siswa kelas V SD Negeri Se-Dabin III Karangmalang Kabupaten Sragen tahun ajaran 2011/2012. Universitas Sebelas Maret Surakarta.
  10. Ngalim, P. (2011). Evaluasi hasil belajar. Pustaka Pelajar.
  11. Puput, A. C. (2012). Pengaruh strategi pembelajaran terbimbing terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran IPA Kelas IV SD Paliyan II Gunung Kidul. PGSD UNY.
  12. Resseffendi. (2010). Dasar-dasar penelitian pendikikan dan bidang noneksakta lainnya. Tarsito.
  13. Rofiqah. (2016). Pengaruh pendekatan inkuiri terhadap hasil belajar peserta didik dalam mata pelajaran IPA kelas 1V SD Negeri Mannuruki. UIN Alauddin Makassar.
  14. Rusman. (2015). Pembelajaran tematik terpadu teori, praktik dan penilaian. Rajagrafindo Persada.
  15. Sanjaya, W. (2011). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Prenada Media Group.
  16. Shoimin, A. (2014). Model pembelajaran inovatif dalam kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media.
  17. Slameto. (2013). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Rineka Cipta.
  18. Sudjana, N. (2016). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Remaja Rosdakarya.
  19. Sugiyono. (2014). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif,kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
  20. Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.
  21. Trianto. (2013). Mendesain model pembelajaran inovatif, progresif, konsep, landasan, dan implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Kencana Prenada Media Group.
  22. Wahidmurni, A. M., & Ridho, A. (2010). Evaluasi pembelajaran kompetensi dan praktik. Nuha Letera.
  23. Warsito. (2012). Metode Pembelajaran. Rineka Cipta.
  24. Wati, M. (2016). Penerapan metode inkuiri dalam meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas III MIN Bukit Baro II Indrapuri Aceh Besar. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam.