Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Education

Vol 4 (2021): June

Science Process Skills Profile of Grade V Elementary School Students
Profil Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas V Sekolah Dasar



(*) Corresponding Author
DOI
https://doi.org/10.21070/acopen.4.2021.2859
Published
June 30, 2021

Abstract

This study aims to reveal the profile of the science process skills of students at SD Negeri Sedatigede 2. The type of research used is survey quantitative research. The population used is 70 students. Data collection techniques using tests. The research instrument used was a test of science process skills. The test results were then analyzed using a formula and the science process skills were described into 4 categories, namely very skilled, skilled, moderately skilled, less skilled. Based on the results of the analysis, it is concluded that the research findings prove the profile of the science process skills of students in class V SD Negeri Sedatigede 2 are categorized as very skilled on the indicators of science process skills (25%-100%). The highest average value is using tools/materials (98.5%) and the lowest average value is observing (84.2%).

References

  1. Arsyad, Azhar. 2006. Media Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
  2. UU No. 20 Tahun 2003 tentangSistem Pendidikan Nasional, (Jakarta: Arta Mas, 2003), 25.
  3. Puguh, Bachtiar. 2019. Penerapan Permainan Ballnastic Terhadap Hasil Belajar Dribbling dalam Permainan Sepak Bola. Universitas Negeri Surabaya.
  4. Serly Guswita. 2018.AnalisisKeterampilan Proses Sains dan SikapIlmiah BagiSiswa Kelas XI pada Mata Pelajaran Biologi di SMA Al-Azhar 3 Bandar Lampung.Universitas Islam Negeri RadenIntan Lampung.
  5. Ibrahim, M. 2016. Pembelajaran Sains di Sekolah Dasar Berbasis Kurikulum 2013. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 4 (01), 1-9.
  6. Jufri, Wahab. 2013. Belajar dan Pembelajaran Sains. Cetakke-I, Bandung: Pustaka RekaCipta.
  7. Ai Hayati Rahayu, Poppy Anggraeny. 2017. Analisis Profil Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Sumedang. Jurnal Pesona Dasar Vol 5 No.2.
  8. Lestari, T. P. 2016. Keterampilan Dasar IPA/Keterampilan Proses Sains. [Online].http://lestarysnote.blogspot.co.id.[21 Agustus 2017].
  9. Devi, P. K. 2010. Keterampilan Proses dalam Pembelajaran IPA untuk Guru SD. Pusat pengembangan Tenaga Pendidik dan Tenaga Kependidikan IlmuPengetahuan Alam (PPPPTK IPA) untuk program bermutu.
  10. Fitri Fatimah. 2016. Keterampilan Proses SainsSiswa Kelas VII Dengan Model Pembelajaran Levels Of Inquiry, Jurnal Pendidikan Vol 1 No 9.
  11. Ozturk, N.,Tezel, O. & Acat, M. M. 2010. Science Process Skills levels of primary school seventh grade students in science and technology lesson. Journal of Turkish Science Education, 3 (7): 15-28.
  12. Viki Laeli Zulfatin. 2014. Profil Keterampilan Proses Sains Siswa SMA dalam Kegiatan Praktikum Materi Elatisitas yang Dinilai Menggunakan Penilaian Kinerja. Universitas Pendidikan Indonesia.
  13. Azwar, S. 1997. Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
  14. Shofia Nur Mutmainnah. 2019. Profil Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Pendidikan Biologi Ditinjau Dari Kemampuan Akademik (Studi Kasus di Salah Satu Universitas di Surakarta. Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 3 (1), 49-56.
  15. Reni Mahudah. 2019. Pengaruh Model PembelajaranInkuiriTerbimbingTerhadapKeterampilan ProsesSainsSiswa Kelas V SD Muhammadiyah 1 Gempol.Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
  16. Loly. 2003. Benda dan sifatnya (http//asihwijayati wordpres, com atau diakses 27 mei 2003.
  17. Rustaman, Nuryani, dkk. 2015.Materi dan Pembelajaran IPA SD. Cet 12; ed. Tanggareng Selatan: universitas Terbuka, h. 1.28.
  18. Trianto. 2008.MendesainPembelajaranKontekstual (Contextual Teaching And Learning) Di Kelas,Jakarta :CerdasPustaka Publisher.
  19. Siwa,I.B., Muderawan, I.W., Tika, I.N. 2013. Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Pembelajaran Kimia Terhadap Keterampilan Proses Sains Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha,3.
  20. Handayani, A.P., Koes, S., & Parno. 2016. Identifikasi Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Fisika Universitas Negeri Malang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA Pascasarjana UM, 81-87. Malang: Universitas Negeri Malang.

Downloads

Download data is not yet available.