Loading [MathJax]/jax/output/HTML-CSS/config.js
Login

The Relationship Between Student Teacher's Relationship To The V Grade V's Student's Achievement Motivation Ibtidaiyah Madrasah Darussalam Jogosatru Sukodono

Hubungan Antara Relasi Guru Siswa Terhadap Motivasi Berprestasi Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Jogosatru Sukodono Section Education
Vol 4 (2021): June:

Dhany Aprilluto Eka Putra Dhany (1), Eko Hardi Ansyah (2)

(1) Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia
(2) Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia
Fulltext View | Download

Abstract:

This research is motivated by the low achievement motivation of students such as not doing homework on time, not doing assignments in class on time. This study uses a quantitative approach. The type of research used is correlational which aims to determine the relationship between variables, namely the relationship between teachers and students with achievement motivation. The sampling technique in this study used a saturated sampling technique, namely 30 students of class V Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Jogosatru Sukodono. The instrument used in this study was a questionnaire. The technique used in this research data analysis is statistical technique using Pearson Product Moment correlation calculation. with the help of SPSS 17.0 software for windows. Based on the test results obtained a correlation coefficient of 0.639 with a significance of 0.001 (<0.05). In conclusion, the hypothesis is accepted, that there is a positive relationship between teacher-student relationships and achievement motivation in fifth grade students of Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Jogosatru Sukodono. This means that the higher the teacher-student relationship, the higher the student's achievement motivation, and vice versa

References

Ardhini, D. (2012). Hubungan motivasi berprestasi dan kepercayaan diri dengan prestasi belajar siswa kelas olahraga SMP Negeri 4 Purbalingga. Universitas Negeri Yogyakarta.

Arenda, S. S. (2016). Hubungan motivasi berprestasi dengan minat baca buku pada siswa SMA Negeri 2 Klaten (Vol. 23). Universitas Muhammadiyah Surakarta

Azwar, S. 2014. Reliabilitas dan Validitas. Edisi IV. Bandung: Pustaka Belajar

Desmita. 2009. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja

Rosdakarya

Fitriany, L. (2017). Faktor penyebab rendahnya motivasi belajar PAI pada siswa SMA Negeri 1 Lhoknga. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam -Banda Aceh.

Harizta, A. D., & Ariati, J. (2017). Hubungan antara komunikasi interpersonal orang tua dengan motivasi berprestasi pada siswa SMA negeri 2 semarang. Jurnal Empati, 6(1), 7–10.

Kumparan.com (2018). Lemahnya Motivasi Berprestasi Belajar Siswa.

Kompasiana.com (2016). Minat Belajar Siswa Maluku Menurun 85%.

Muazanah, A. (2016). Hubungan motivasi berprestasi dengan kemandirian belajar siswa SD Kutowinangun 11 Salatiga. Universitas Kristen Satya Wacana.

Santosa, D. T., & Tawardjono, U. (2016). Faktor-faktor penyebab rendahnya motivasi belajar dan solusi penanganan pada siswa kelas XI jurusan teknik sepeda motor. Jurnal Pendidikan Teknik Otomotif, 14(2), 14–21.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:

Pustaka Belajar.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:

Pustaka Belajar

Sutama, Eko Wahyudiyanto, & Sabar Narimo (2017). Dampak Motivasi

Berprestasi Terhadap Kemandirian Belajar Matematika Di Sekolah Menengah Pertama

Wahyuningsih, P. (2011). Faktor-faktor yang menyebabkan rendahnya motivasi belajar siswa dalam mata pelajaran sosiologi kelas XI Madrasah Aliyah Al-Iman Kota Magelang. Universitas Negeri Semarang.

Wijayani, I. (2017). Hubungan motivasi belajar dengan berprestasi siswa kelas v SD Negeri 1 Waringinsari Barat Kabupaten Pringsewu. Univesitas Lampung.

Wisung, P. N. A. (2018). Hubungan antara kualitas relasi guru siswa dan kopetensi sosial pada anak usia 9-11 tahun di sekolah dalam mengerjakan skripsi pada mahasiswa psikologi Universitas Sanata Dharma. Iniversitas Sanata Dharma.

Yustika, M. S. (2015). Hubungan motivasi berprestasi dengan self regulated learning pada siswa SMA Negeri 2 Wonogiri (Vol. 53). Universitas Surakarta.