Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Business and Economics

Vol 5 (2021): December

Effect Of Profitability, Liquidity And Sales Level On Income Growth With Company Size As Moderated Variables In Registered Consumption Sector Manufacturing Companies In Indonesia Exchange For 2016-2018
Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas Dan Tingkat Penjualan Terhadap Pertumbuhan Pendapatan Dengan Ukuran Perusahaan Sebagai Variabel Moderasi Pada Perusahaan Manufaktur Sektor Konsumsi Terdaftar Di Bursa Indonesia Tahun 2016-2018



(*) Corresponding Author
DOI
https://doi.org/10.21070/acopen.5.2021.1645
Published
June 30, 2022

Abstract

This study aims to determine the effect of profitability, liquidity and sales level on profit growth with company size as a moderating variable in consumer sector manufacturing companies listed on the Indonesian stock exchange for the period 2016-2018. Previous studies have shown different results. Research needs to be done again to examine the effect of the three variables on profit growth by adding company size as a moderating variable. The population of this study is the consumer sector manufacturing companies listed on the Indonesia Stock Exchange for the 2016-2018 period totaling 38 companies. Based on the purposive sampling criteria, there were 15 companies that met the research criteria. This study uses data analysis testing SmartPLS 3 . The results showed that profitability, liquidity and sales levels had no effect on profit growth. Company size as a moderating potential variable on the effect of profitability, liquidity and sales level on profit growth.

References

  1. Rahardjo. 2007. “Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Financial Leverge, Klasifikasi Kap Dan Likuiditas Terhadap Pertembuhan Laba.” Diponegoro Journal of Accounting.
  2. Kasmir. 2014. Analisis laporan keuangan. Edisi pertama. PT. Rajagrafindo Persada.
  3. Takarini, Nurjanti, and Erni Ekawati. 2003. Analisis Rasio Keuangan Dalam Memprediksi Perubahan Laba Pada Perusahaan Manufaktur Di Pasar Modal Indonesia". Jurnal Riset Akuntansi Indonesia.
  4. Agustina, R. (2016). Analisa Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pertumbuhan Laba Dengan Ukuran Perusahaan Sebagai Variabel Moderating Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil, 6(1), 85–101.
  5. Ikatan Akuntan Indonesia. 2016. “Standar Akuntansi Keuangan- IAI Global.” IAI Global.
  6. I Made Sukarta. 2003. “Ethnic and Cultural Diversity by Country.” Journal of Economic Growth.
  7. Agustina, R. (2016). Analisa Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pertumbuhan Laba Dengan Ukuran Perusahaan Sebagai Variabel Moderating Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil, 6(1), 85–101.
  8. Weston, dan Copeland. 2008. Dasar-Dasar Manajemen Keuangan. Edisi ke 1. Erlangga.
  9. Simamora, Meilanny. 2018. “Analysis of Financial Ratio of Growth Profit with Company Size as a Variable Moderating in Companies Consumer Goods Who Are Registered in Indonesia Stock Exchange.” Journal of Public Budgeting, Accounting and Finance.
  10. Sugiyono, Prof.Dr. 2017. Metode penelitian bisnis. Diedit oleh M.Si. Sofiya yustiyani suryandari, S.E., Alfabeta,bandung. www.cvalfabeta.com.
  11. Kasmir. 2016. Analisis laporan keuangan. Edisi pertama. PT. Rajagrafindo Persada.
  12. Harahap. 2009. Pengaruh Profitabilitas dan Tingkat penjualan Terhadap Pertumbuhan Laba PT. UNILEVER TBK.
  13. Kusuma, dan Roekhuddin. 2008. Pengaruh Tangibility , Pertumbuhan Penjualan Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Struktur Keuangan. Jurnal Bisnis dan Akuntansi, vol. 10. No. 1, hal. 13–22.
  14. Rusmanto, Toto. 2011. “The Effects of Clients’ Characteristics on Auditor Independence: A Perceptual Study.” International Journal of Economics and Financial Issues.
  15. Rodoni, Herni. 2010. “Pengaruh Board Size, Leverage, Dan Kualitas Audit Terhadap Nilai Perusahaan.” Jurnal Keuangan dan Perbankan.
  16. Arikunto, S. 2002. Metodologi Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. PT. Rineka Cipta.
  17. Sartono. (2010). Manajemen Keuangan Teori Dan Aplikasi. Cetakan Keempat. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.
  18. Salmah, Ninin Non Ayu, and Sri Ermeila. 2019. “Determinan Pertumbuhan Laba Perusahaan Perdagangan Eceran Berdasarkan Rasio Keuangan Di Bursa Efek Indonesia.” Jurnal Manajemen Dan Bisnis Sriwijaaya 16(2): 122–31.
  19. Mahfud Sholihin, Ph dan Dr Ratmono, Dwi. 2013. Analisis SEM-PLS dengan Wrap PLS 3.0 untuk Hubungan Nonlinier dalam Penelitian Sosial dan Bisnis”. Andi Offset.
  20. Kusnandar, Deasy Lestary. 2017. “Pengaruh Green Marketing Terhadap Pengembalian Keputusan Dengan Gender Sebagai Variabel Moderasi.” Jurnal Performance 24(1): 13.
  21. Handayati, Ratna. 2016. “Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Kepuasan Konsumen Di Pong-Pong Cafe Lamongan.” Jurnal Penelitian Ekonomi dan Akuntasi I(3): 171–80.
  22. Bryan, and Eddy Haryadi. 2018. “Analisis Pengaruh Variabel Moderasi Switching Costs Terhadap Hubungan Service Performance Dan Customer Loyalty Member Celebrity Jakarta.” Jurnal Manajemen 15(1): 52–71.
  23. Sharma, Subhash, Richard M Durand, and Obed Gur-Arie. 1981. “Identification and Analysis of Moderator Variables Vol. XVIII (August 1981), 291-300 .” Marketing Research XVIII: 291–300.
  24. Brigham, Eugene F., and Joel F. Houston. 2014. Dasar-Dasar Manajemen Keuangan : Assetials Of Financial Management. Salemba Empat.
  25. Sunaryo, B. A., & Mahfud, H. M. K. (2016). Pengaruh Size, Profitabilitas, Leverage Dan Umur Terhadap Pengungkapan Tanggung Jawab Sosial Perusahaan (Studi Empiris Perusahaan Manufaktur Yang Listing Di BEI TAHUN 2010 – 2013). Diponegoro Journal of Management, 5(2), 1–14.

Downloads

Download data is not yet available.